Wednesday, August 26, 2009

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) merupakan kursus latihan wajib bagi sesetengah daripada mereka yang baru menamatkan pendidikan sekolah menengah di Malaysia. Ia bertujuan bagi pembinaan sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional dan membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni. Program ini bukanlah bersifat Kerahan Tenaga dan tidak mengikut mana-mana model daripada luar kerana dilaksanakan menurut cara Malaysia.Pada setiap tahun, 18% daripada remaja yang akan berumur 18 tahun pada tahun latihan mereka dipilih untuk menyertai PLKN ini. Namun mereka yang bermasalah tertentu boleh memohon untuk ditangguhkan atau dikecualikan untuk PLKN ini.
Latar belakang
Sebuah Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kerahan Tenaga telah dibentuk dalam Mesyuarat Kabinet pada 30 Oktober 2002 untuk mengkaji keperluan pelaksanaan Kerahan Tenaga ini. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Menteri Pertahanan dan dianggotai oleh 7 Menteri, seorang Penasihat Perdana Menteri yang bertaraf Menteri dan 5 Timbalan Menteri.Di dalam mesyuarat pertama pada 12 November 2002, Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kerahan Tenaga telah menerima pengunaan istilah Khidmat Negara bagi menggantikan istilah Kerahan Tenaga. Jawatankuasa Kabinet Mengenai Khidmat Negara (JKMKN) telah menubuhkan 4 buah Jawatankuasa Kecil iaitu Jawatankuasa Kecil Kewangan, Jawatankuasa Kurikulum, Jawatankuasa Undang-Undang dan Jawatankuasa Logistik bagi membantu jawatankuasa ini menyediakan perancangan dan menyelaraskan keperluan pelaksanaan Program Khidmat Negara.Kabinet pada 28 Mei 2003 telah meluluskan cadangan pelaksanaan Program Khidmat Negara dan Akta Latihan Khidmat Negara 2003. Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang Akta Latihan Khidmat Negara pada 25 Jun 2003 manakala Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang ini pada 7 Julai 2003.Peserta kongres mahu kerajaan melaksanakan program ‘kerahan tenaga’ ini untuk menyediakan golongan muda bagi menghadapi cabaran dari dalam dan luar negara, menangani perubahan-perubahan seperti teknologi baru, globalisasi, desakan badan bukan kerajaan antarabangsa yang ‘tidak demokratik’ dan lain-lain; menanam semangat kesukarelaan kepada golongan muda memandangkan terdapatnya perkaitan antara ketiadaan sikap kesukarelaan dengan keadaan persatuan-persatuan yang ‘terkubur’; menyatupadukan golongan muda dari pelbagai kaum memandangkan usaha yang sama melalui sekolah dan institusi pengajian tinggi adalah kurang berjaya, kerana masih ada golongan yang mahu memisahkan anak muda mengikut kaum. Peserta kongres menganggap program ini dapat mempertingkatkan semangat patriotisme golongan muda yang merupakan aset negara. Sehubungan dengan itu, Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kerahan Tenaga (JKMKT) Sehubungan dengan itu, Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kerahan Tenaga (JKMKT) telah ditubuhkan pada 30 Oktober 2002. JKMKT telah mendapatkan maklumbalas daripada rakyat dan membuat berbagai perbincangan dengan persatuan dan pertubuhan sebelum keputusan dibuat tentang pelaksanaan program ini. Di antara tindakan kerajaan ialah:
  • menjalankan kajian terhadap ibu bapa dan pelajar mengenai  Program Khidmat Negara. Penemuan kajian menunjukkan 98.4% ibu bapa dari pelbagai kaum bersetuju dengan program ini; 93% bersetuju program ini dijalankan secara berasrama; 80.4% bersetuju supaya melibatkan kedua-dua lelaki dan perempuan. Dari segi tempoh program, 50% dari kaum lain-lain mahu tempoh enam (6) bulan; 43.1% kaum Melayu mahukan enam (6) bulan dan 41.7% dari kaum Cina mahukan tiga (3) bulan. Tiga objektif utama program yang dipersetujui ialah patriotisme, perpaduan dan disiplin.
  • Mendapatkan pandangan dari badan-badan bukan kerajaan,parti politik
  • Mengkaji pelaksanaan program-program kerahan tenaga dankhidmat negara di negara-negara lain
  • Menukarkan istilah ‘kerahan tenaga’ kepada ‘khidmat negara’
 
Objektif


Program Khidmat Negara akan dilaksanakan bagi mencapai objektif yang telah digariskan seperti berikut:
  • Menanam semangat patriotisme di kalangan generasi muda atau remaja Malaysia.
  • Memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional.
  • Membentuk perwatakan positif (character building) menerusi nilai-nilai murni.
Konsep logo


  • Konsep logo yang cuba ditonjolkan ialah api yang sedang membara melambangkan semangat patriotisme.
  • Bentuk api dihasilkan dengan jalur merah melambangkan 3 suku kaum utama di Malaysia bersatu padu mempertahankan negara.
  • Bentuk bulat berwarna biru menandakan perpaduan yang erat antara yang terjalin antara kaum.
  • Bentuk bulan dan bintang pula melambangkan kedaulatan negara yang harus dipertahankan oleh semua pihak.
  • Perkataan KHIDMAT NEGARA dibentuk mencakupi bentuk api tadi bagi melambangkan misi dan visi yang akan dilaksanakan.

Pelaksanaan
Dalam melaksanakan Program Khidmat Negara ini, beberapa aspek penting telah diambil kira iaitu:

  • Jangka masa latihan selama 3 bulan secara berkhemah dan berasrama.
  • Pelaksanaan pada tahun 2004.
  • Kemudahan infrastruktur latihan dan kemudahan-kemudahan asrama seperti di pusat IPTA sedia ada.
  • Implikasi kewangan.
  • Menghadkan kesan ke atas sistem pembelajaran yang sedang berjalan.
  • Guna tenaga dari segi kepakaran dan pengalaman

kebaikan PLKN

Idea untuk mengadakan Program Latihan Khidmat Negara ( PLKN ) sebenarnya telah tercetus sejak sepuluh tahun yang lalu setelah diteliti dari segi kebaikan dan keburukannya, program PLKN ini dilaksanakan pada 16 Februari 2004. PLKN ini diwujudkan supaya semangat patriotisme dalam kalangan remaja dapat disemai. Peserta ini juga akan mendapat kekuatan luaran dan dalaman bagi menghadapi sebarang cabaran yang mendatang dalam kehidupan.Peserta PLKN ini dipilih daripada golongan remaja dan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ). Mereka akan menjalani latihan fizikal, kursus ketatanegaraan dan perkhidmatan masyarakat. Modul serampang tiga mata ini diharap dapat melahirkan golongan remaja yang sayang dan cinta akan negara serta bersedia mempertahankan tanah air sekiranya diancam pihak luar. Selain itu, PLKN berperanan bagi mewujudkan perpaduan dan memupuk integrasi sosial yang lebih jitu dalam kalangan generasi muda yang terdiri daripada pelbagai kaum. Secara tidak langsung pelajar lepasan sekolah dan para remaja terhindar daripada membuang masa serta melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak berfaedah. Sehubungan itu, program ini dapat menyelesaikan sebahagian daripada masalah keruntuhan akhlak dan moral dalam kalangan anak-anak muda hari ini.Latihan ala ketenteraan dan aktiviti lasak pula bukan bertujuan untuk mendera tetapi membentuk disiplin dan ketahanan diri mereka sendiri. Semua modul yang digunakan, disesuaikan dengan persekitaran sosial dan budaya masyarakat di Malaysia. PLKN ini juga merupakan program untuk pelajar SPM menimba pengalaman dan ilmu pengetahuan sebelum mereka menerjunkan diri ke dalam realti kehidupan yang sebenar.Mereka juga akan dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan pelbagai anggota masyarakat apabila mereka menjalankan aktiviti perkhidmatan sosialnya.Setelah tamat latihan, kerajaan mengharapkan agar para pelatih PLKN dapat menjadi remaja yang bersemangat patriotik dan mempunyai jati diri yang tinggi serta menjadi warganegara yang bertanggungjawab.

0 comments: